Плата за хату. З нового року українці отримали нові податки

Facebook
Telegram
X
WhatsApp

Уже практично традицією стало те, що з нового року українці отримують нові податки. І податки на житло та авто тут не виняток. У такому темпі розібратись у тонкощах буває ой як не просто. Тож коли нам чекати повідомлень з податкової та які суми готувати?

podatky

Далі – більше

Хоча той податок на житло діє в Україні вже кілька років, мало хто з нас відчув його на собі. Пояснимо чому. Платять його раз на рік – у поточному році за попередній і за чинними ще тоді схемами. Тобто у 2015-му українці платили за майно, яким володіли у 2014 році. В тодішньому Податковому кодексі була набагато вища так звана пільгова площа – та, за яку платити не треба. Для квартир це було 120 квадратів загальної площі, а для будинків – 250. Податкова ставка – 1 % заробітної плати за метр перевищення, тобто на той час 12,18 грн. То була «лайтова» версія, бо ж такою квадратурою володіє, м’яко кажучи, меншість, тож більшості повідомлення з податкової не приходили.

На 2015 рік цей податок відкорегували і то не на користь населенню. Пільгову площу зменшили: для квартир – до 60 квадратів, а для будинків – до 120. Якщо ж ви є власником чи співвласником і квартири, і будинку, то ваша пільга – 180 метрів. А разом з тим підняли ставку – до 2 % мінімальної зарплати (12,18 грн. множимо на два) за кожен «зай­вий метр». Тобто за квартиру на 70 квадратів максимальна плата – 243,6 грн.

Попри те, нардепи дали можливість місцевим радам зменшувати ставку і збільшувати пільгу. Так, для прикладу, Івано-Франківська міська рада вирішила, що містяни не платитимуть за квартири, які менше 120 метрів, і будинки, які менше 240. І ставку обрали одну з найменших – 1 %. Тобто скільки з вас знімуть, вирішує ваша міська чи сільська рада.

Тепер найцікавіше – цей податок доведеться заплатити цього року. Як кажуть в обласному управлінні фіскальної служби, до 1 липня 2016 року за місцем реєстрації платнику податку направлять повідомлення про суму податку і платіжні реквізити. Оплатити треба протягом 60 днів. Якщо цей термін мине, а ви не заплатите, вас оштрафують на 10 % від суми боргу. Якщо мине ще понад 30 днів – то вже 20 %. Ще більше – тоді буде нараховуватися пеня.

На 2016 рік у Податковий кодекс знову внес­ли зміни. Пільгова площа лишилася старою – ті самі 60, 120 і 180 кв.м. Але при тому дозволили місцевим радам збільшувати ставку не до 2, а до 3 % (тобто кожен зай­вий квадрат максимально може коштувати 41,34 грн.) і заборонили збільшувати пільгову площу. «Небідних» трохи притиснули – за квартиру площею за 300 квадратів чи будинок більше 500, крім самого податку, доведеться віддати ще 25 тис. грн.

Місцеві ради ще мають можливість переглянути свої ставки, а житловий податок по-новому доведеться заплатити влітку 2017 року.

podatky_hata

Ділимо метри

Тепер спробуємо порахувати, хто й за що саме буде платити. Отож, як пояснюють в обласному управлінні фіскальної служби, базою оподаткування є загальна площа житлової та нежитлової нерухомості. Тобто враховується площа як будинку – житлова нерухомість, так і комори чи літньої кухні – нежитлова. Що не кажіть, а для приватних будинків це може вилитися в чималу суму.

Не оподатковується хіба житлова нерухомість, яка не придатна для проживання, зокрема у зв’язку з аварійним станом. Але такою вона має бути визнаною рішенням сільської чи міської ради.

Є тут ще один цікавий нюанс, який може багатьом стати у пригоді. Кожен із власників житла має право на пільгову площу. Тобто якщо у вас квартира на 100 квадратів, власником є ви та дружина у рівних частках, то податок платити не доведеться, адже на двох у вас є пільгових 120. Те саме з будинками.

Розглянемо інший варіант: ви є власником / співвласником двох квартир. В одній вам належить 40 квадратів, в іншій – 30. Загальна площа саме вашого житла – 70, тобто є перевищення пільги на 10 квадратів і за них доведеться заплатити. Те ж і з будинками – ваша пільга 120, якщо володієте і квартирою, і будинком – 180 квадратів.

Шукаємо дорогі авто

Як відомо, нардепи змінили і підхід до оподаткування елітних автівок. У 2015 році транспортний податок сплачували власники автомобілів, які використовувалися до п’яти років та мали об’єм циліндрів двигуна понад 3 тис. куб. см. Тепер же платитимуть за авто, яким не минуло п’яти років і середньоринкова вартість яких більше 750 мінімальних зарплат – на 1 січня 2016 року це 1,03 млн. грн. Ставка не змінилася – 25 тис. грн. на рік.

Оту «середньоринкову вартість» визначатиме міністерство економічного розвитку за методикою Кабміну, враховуючи: марку авто, модель, рік випуску, тип двигуна, об’єм циліндрів, тип коробки передач і т. д. І до речі, жодних пільг щодо цього податку немає. Юридичні особи самі обчислюють суму і подають в податкову інспекцію, фізичним – до 1 липня прийде повідом­лення від податківців.

В обласному управлінні фіскальної служби кажуть, що за 2015 рік до місцевих бюджетів Івано-Франківщини було сплачено 4,6 млн. грн. транспортного податку. Скільки буде цьогоріч? Поки що не відомо. Податківці чекають на дані про такі автомобілі від поліції – перші відомості мають прийти до 10 лютого.

Щось підказує, що далі буде ще веселіше.

Підсумуйте за допомогою ШІ

Текст, який ви щойно прочитали — це результат довіри наших читачів. Кожен донат допомагає «Репортеру» писати про те, чим живуть Івано-Франківськ та область.
Інвестуйте в правду!

СХОЖІ НОВИНИ

Якщо шукаєте дієвої реклами, звертайтеся на reklama@report.if.ua. Умови й деталі завжди є – тут.

погода
калуш
пожежна небезпека
ОСТАННІ НОВИНИ
ДСНС 3
У Франківську внаслідок ворожого обстрілу загинула людина, виникли пожежі (ФОТО, ВІДЕО)
микола мудрик
Підтвердили загибель військового з Франківщини Миколи Мудрика
погода
На Прикарпатті 9 жовтня очікується помірний дощ
калуш
Калуська громада отримала від Німеччини генератор вартістю близько 697 тисяч гривень
ремонт доріг
На Прикарпатті продовжують ремонтувати дороги
пожежна небезпека
Прикарпатців попереджають про пожежну небезпеку
шахраї
16-річний хлопець обдурив подружжя з Коломийщини на 12 тисяч доларів
дбр 3
На Прикарпатті викрили схему незаконної вирубки дерев зі збитками понад 5 млн грн
ауді
У Франківську зупинили дівчину, яка керувала авто без посвідчення водія
фільм про окупацію 2
Це не лише території. У Франківську презентували фільм про спротив українців в окупації
кубок
Військові з Франківщини здобули чотири медалі на Кубку світу з хортингу
вовчинецька 4
У Франківську на Вовчинецькій планують змінити схему руху
Прокрутка до верху